Koleksi Tazkirah & Muhasabah

23.12.11

JIka Iblis Berbisik Padamu...Maka Jawablah..


 

1.      Jika dia datang kepadamu dan berkata: “Anakmu mati”, maka katakanlah kepadanya: “sesungguhnya  makhluk dicipta untuk mati, dan anakku akan masuk  syurga. Dan hal itu membuat aku bahagia.”

2.      Jika dia datang kepadamu dan berkata: “Hartamu musnah”, maka katakanlah kepadanya: “ Segala puji bagi Allah yang maha memberi dan mengambil dan mengugurkan atasku kewajiban zakat.”

3.      Jika dia datang kepadamu dan berkata: “Orang-orang menzalimimu sedangkan kamu tidak menzalimi seorang pun”, maka katakanlah kepadanya: “Seksaan akan menimpa orang-orang yang berbuat zalim dan tidak menimpa orang-orang yang berbuat kebajikan (Mukhsinin)”.

4.      Jika dia datang kepadamu dan berkata: “Betapa banyak kebaikanmu”, dengan tujuan menjerumuskan untuk bangga diri (wujud). Maka, katakanlah kepadanya: “Keburukan-Keburukanku jauh lebih banyak daripada kebaikanku.”

5.      Jika dia datang kepadamu dan berkata: “Alangkah banyaknya solatmu”, maka katakanlah padanya: “Kelalaianku lebih banyak berbanding solatku”.

6.      Jika dia datang kepadamu dan berkata: “Betapa banyak kamu bersedekah kepada orang-orang”. Maka katakanlah kepadanya: “Apa yang saya terima daraipada Allah jauh lebih banyak daripada yang saya sedekahkan”.

7.      Jika dia datang kepadamu dan berkata: “Betapa banyak orang yang menzalimimu”, maka katakanlah kepadanya: “Orang-orang yang kuzalimi lebih banyak”.

8.      Jika dia datang kepadamu dan berkata: “Betapa banyak amalmu”, maka katakanlah kepadanya: “Betapa sering aku melakukan maksiat”.

9.      Jika dia datang kepadamu dan berkata: “Minumlah minuman-minuman keras”, maka katakanlah kepadanya: “Saya tidak mengerjakan maksiat”.

10.  Jika dia datang kepadamu dan berkata: “Mengapa kamu tidak mencintai dunia?”, maka katakanlah: “ Aku tidak mencintainya dan telah banyak orang lain yang tertipu olehnya”. 

No comments: