’’>

Ucapan Dan Doa Untuk Pengantin Baru

Dari al-Hasan: Bahawasanya ‘Aqil bin Abi Thalib menikah dengan seorang wanita dari kabilah Jusysyam. Kemudian datanglah para tamu.

Mereka mengucapkan, “BIRRAFA’ WAL BANIN (SEMOGA BAHAGIA DAN BANYAK ANAK).”

Dia menjawab: “Janganlah kalian melakukannya, sebab Rasullullah SAW melarangnya.”

Mereka bertanya: ” Lalu apa yang harus kami ucapkan wahai Abu Zaid”

Dia menjawab: “Ucapkanlah “BARAKALLAHU LAKUM WA BARAKA ‘ALAIKUM (SEMOGA ALLAH MELIMPAHKAN KEBERKAHAN PADA KALIAN DAN SEMOGA ALLAH MELIMPAHKAN KEBERKAHAN ATAS KALIAN).” Begitulah kami diperintahkan”

Jadi doa kita yang sebaiknya pada pengantin adalah seperti yang diajarkan nabi. Bukan kata-kata lain yang biasa kita ucap dan dengarkan seperti

“Semoga berbahagia di kehidupan baru…”

“Semoga kekal ke anak cucu…”

“Semoga murah rezeki…” dan sebagainya. Bukan kerana ucapan-ucapan itu salah, tetapi lebih kepada substance menyeluruh yang ingin disampaikan dalam ucapan dan doa-doa kita itu.

“Semoga berbahagia di kehidupan baru”,mungkin saja akan ada suatu masa yang mereka tidak bahagia. Mana ada orang yang berbahagia sepanjang masa di kehidupan baru. –melainkan kehidupan barunya itu syurga!

“Semoga kekal ke anak cucu”, mungkin saja mereka kekal di pandangan mata tapi ‘jauuuuuh’ di pandangan hati dan nurani mereka. Anak cucu ramai tak terkira tapi hati mereka tak sebahagia pasangan muda…

“Semoga murah rezeki”, mungkin saja mereka kaya harta melimpah-limpah, tetapi dibebani ketakutan dan kebakhilan. Ditimpa masalah kesihatan atau masalah lain yang tak pernah mereka inginkan!

Dan begitulah seterusnya juga untuk ucapan-ucapan lain…

Pendek kata, ada SISI NEGATIF dalam setiap doa mereka yang mereka LUPA untuk MENDOAKAN!!!

Barakah KEPADA kamu

Barakah KEATAS kamu

DIKUMPULKAN kalian dalam kebaikan

“Semoga barakah KEPADA kamu”, adalah doa buatKEGEMBIRAAN yang bakal mereka terima buat perkara-perkara yang mereka sukai dari perkahwinan itu, dan “Semoga barakah KEATAS kamu” pula adalah doa buat KESUSAHAN, KESEDIHAN, ONAK DURI dan CABARAN yang bakal mereka hadapi dari perkahwinan itu! Dan akhir sekali adalah doa semoga mereka dikumpulkan dalam kebaikan…

Subhanallah doa yang diajarkan nabi ini merangkum SEMUA aspek, duniawi dan ukhrawi, realiti dan fantasi! Perkahwinan dan pernikahan adalah bukan semata-mata janji-janji indah yang bakal diterima oleh pasangan melainkan sebuah keindahan dalam pahit manis sebuah pengabdian. Ingatlah wahai diri dan teman-teman, tanggungjawab untuk yang mahu menghuni syurga tidak seringan dan semudah yang kita sangka. Kita harusUSAHA, REDHA, SABAR dan SYUKUR dengan segala nikmatnya…

Kepada rakan-rakan sahabat handai, saudara mara yang sudah dan akan melangsungkan pernikahan, inilah pesan ihsan dari teman, semoga ianya menjadi panduan buat teman dan kalian.

2 comments:

Aniza Naim said...

mohon share artikel ini. dan artikel2 yang lain yang saya rasa membawa kebaikan.

Inspektor Azim said...

insyaAllah..silakan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket