Cara Mewujudkan Keyakinan Diri

Keyakinan ialah kepercayaan yang tidak berbelah bagi.
Keyakinan diri pula ialah kepercayaan bahawa dirinya boleh mengendalikan kehidupannya dengan baik serta segala cabaran yang dihadapi dengan jayanya.



10 Tips Mewujudkan keyakinan diri;

01. Anggapkan diri kita yang diciptakan oleh Allah adalah SAMA SEPERTI ORANG LAIN, tiada yang kurang dan tiada juga yang lebihnya. Ada yang kurang dan ada juga yang lebihnya.

02. Orang lain boleh buat, KENAPA KITA TIDAK BOLEH buat? Pedulikan apa orang nak kata tapi yang penting pelajari apa orang lain buat terlebih dahulu sebelum kita buat.

03. Kenali kekurangan/kelemahan yang ada pada diri kita dan PERBAIKINYA. Jangan biarkan ia terus berkekalan tanpa ada sebarang usaha dari kita.

04. JANGAN TAKUT-TAKUT atau teragak-agak untuk melakukan sesuatu yang positif. Harus berani!

05. ELAKKAN PERASAAN MALU yang tidak bertempat. Ketepikan dan tonjolkan diri kita.

06.Lakukan RIADAH YANG RINGAN sebelum melakukan sesuatu pekerjaan, ianya sebagai warm up dan dapat mengaktifkan diri seseorang.

07. KEMAS DIRI/PENAMPILAN dan anggapkan diri kita adalah terbaik pada hari itu. Yakin bahawa kita boleh.

08. Apabila berinteraksi, PANDANG TEPAT PADA MUKA dan MATA ORANG YANG KITA SEDANG BERINTERAKSI dan gunakan sedikit pergerakan tangan untuk menerangkan sesuatu. Jangan terlalu kaku.

09. Sentiasa PEKA TERHADAP WAKTU, jangan berlengah-lengah atau bertangguh dalam melaksanakan sesuatu tugas. Masa itu emas! Setiap waktu berharga.

10. Apabila memulakan sesuatu tugas,JANGAN MEMIKIRKAN TENTANG MASALAH, tetapi fikirkan tentang hasilan yang akan dapat selepas tugas tersebut.

Dan yang paling penting, kita tidak lupa berdoa pada Tuhan...Semoga berjaya...

1 comment:

Alieza Dayasari said...

Good entry.. bila kita yakin, kita akan boleh buat...
singgah2 usha2 iklan..
dpt tmbah $$$ tabung blog.
jom singgah..... sma2 tingkat tabung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...