Muhasabah Dari Peristiwa Lahad Datu



Peristiwa berdarah di Lahad Datu menjadi ujian kebijaksanaan kerajaan dan kesetiaan seluruh rakyat terhadap negara. Walau pun berbeza kaum, agama dan fahaman politik, namun tugas mempertahankan negara apabila diceroboh dan keselamatannya diganggu gugat adalah kewajipan bersama mengikut agama, adat dan akal yang waras.
Maka rakyat kita dan seluruh ahlinya mendoakan Allah melimpahkan rahmat kepada anggota keselamatan yang terkorban dan dimasukkan ke dalam kalangan para syuhada, sekurang-kurangnya syahid akhirat dan disembuhkan mereka yang tercedera, serta dikembalikan keamanan dan keselamatan negara.
Walau bagaimana pun muhasabah wajib dilakukan terhadap kerajaan yang diamanahkan menjaga keselamatan negara. Dalam hal ini pihak tentera dan polis tidak boleh dipersalahkan, kerana banyak asas dari sudut politik yang kukuh menunjukan bahawa peristiwa seperti itu tidak sepatutnya berlaku. Pasukan keselamatan juga tidak sepatutnya menjadi mangsa korban musuh yang tercipta dengan sebab kecuaian politik mereka yang memimpin negara sejak mencapai kemerdekaan lebih 50 tahun yang lalu.


Mudahnya berdakwah. Klik 'LIKE' untuk kongsi ilmu bermanfaat kepada rakan kita. "Sampaikan pesan walaupun 1 ayat"

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...